U heeft gips om uw arm of been gekregen en u bent van plan om een vliegreis te maken.
Mag u met het gips vliegen?
Ja, u mag vliegen met gips, maar hiervoor gelden wel strenge regels. Een internationale
regel is dat vliegen met circulair (rondom gesloten) gips verboden is. Dit heeft te maken
met drukverschillen in de cabine. Tijdens het vliegen kunnen handen en voeten opzwellen door vochtophoping. Hierdoor kan het gips mogelijk (te) strak gaan zitten. Als u gaat vliegen met gips is het noodzakelijk dat u dit meldt aan de gipsverbandmeester of verpleegkundige die het verband bij u aanlegt. Zij kunnen hier rekening mee houden door, als dit mogelijk is geen circulair gips aan te leggen. In plaats hiervan wordt er dan een spalk, brace of afneembaar gips aangelegd als het letsel dat toelaat. Het kan ook voorkomen dat het gips in de lengterichting gespleten wordt om het in geval van zwelling makkelijker open te maken.
Richtlijnen luchtvaartmaatschappijen
Luchtvaartmaatschappijen passen de internationale regel op verschillende manieren toe, waardoor de richtlijnen per luchtvaartmaatschappij variëren. Als u wilt vliegen met gips om uw arm of been, neem dan altijd vooraf contact op met uw luchtvaartmaatschappij om te informeren naar de geldende regels.
Formulier ‘Vliegen met gipsverband’
Vanwege de strenge richtlijnen worden patiënten door de luchtvaartmaatschappijen vaak naar het ziekenhuis verwezen om aanvullende informatie voor het gipsverband op te vragen. Om dit te voorkomen en om een vervelende situatie voor u als passagier te besparen, is het wenselijk dat u zelf specifieke informatie kunt overhandigen over het soort gips. De specialisten in ziekenhuizen kunnen geen medische verklaring afleggen (‘fit-to-fly’ verklaring), omdat de verantwoordelijkheid voor de patiënt tijdens de vlucht dan bij de specialist komt te liggen. De specialist is niet aanwezig tijdens de vlucht en kan deze verantwoordelijkheid niet nakomen. Wel kunt u vanuit het ziekenhuis een formulier ontvangen waarop de feitelijke informatie over het gipsverband beschreven wordt. Zie in deze bijlage[1] . U kunt het desgewenst overhandigen aan de luchtvaartmaatschappij. Dit formulier bevat geen ‘fit-to-fly’ verklaring, maar geeft de feitelijke informatie weer conform de richtlijnen van de KNMG (artsenvereniging). Dit is voldoende voor de luchtvaartmaatschappij om u wel of niet toe te laten op de vlucht volgens de richtlijnen voor gipsverbanden.